Bygherre
Totalentreprenør
Byggeplads
København, Danmark
Ingeniør
Arkitekt
Som et centralt element i CPH’s vækstplan ”Expanding CPH” blev den centrale sikkerhedskontrol (CSC) udvidet fra 20 securityspor til i alt 24 spor. Udvidelsen var en vigtig forudsætning for at kunne øge lufthavnens årlige kapacitet fra 25 mio. til 40 mio. passagerer.
Med udvidelsen af Central Security Control kan passagererne i CPH komme hurtigere og mere smidigt igennem security. Udvidelsen indgår i et samlet projekt, som også omfatter en udvidelse af Terminal 3 West, og som totalt omfatter 14.000 m2.
De bærende konstruktioner i udvidelserne er udført i stål og er både fremstillet og monteret af CSK. Vi lavede således alle komponenter færdige, inklusive overfladebehandling, på vores fabrik i Letland. Herfra blev de transporteret til byggepladsen, hvor de blev svejset og boltet sammen på stedet.
Der er brugt søjler og dragere i store dimensioner. Det skyldes, at der er store laster i en lufthavn, ligesom bygningen har en stor udkragning. Det er derfor vigtigt, at konstruktionen er helt stiv.
Foruden de bærende stålkonstruktioner har CSK leveret alle ståltrapper til projektet. Det gælder såvel publikumsrettede trapper som trapper til lufthavnens personale, herunder ti trapper til CSC II.